40 bevallingen, wij kunnen afstuderen!

5 mei 2019 - Tugela Ferry, Zuid-Afrika

Na een rustig weekje zonder blog was het maandag dan eindelijk zo ver. We hebben maandag allebei onze 40ste dus laatste bevalling om te mogen afstuderen gedaan! Jippie! Om dit te vieren hebben we een taart gekocht om te trakteren. Heel anders dan in Nederland neemt iedereen hier de traktatie aan omdat hier niemand aan de lijn doet.

De rest van de week was het heel druk op de afdeling. Als dit zo door gaat halen we zelfs de 50 bevallingen. Op sommige dagen is het zelfs zo druk dat we geen verloskamer vrij hebben om nieuwe vrouwen te checken. Wanneer er een kamer vrij komt kiezen we de vrouw uit die het meeste pijn heeft om te checken.

Helaas zijn we deze week allebei geconfronteerd met de Afrikaanse manier van omgaan met een overleden kindje. Heel anders dan in Nederland wordt hier het kindje meteen na geboorte weg genomen van de moeder. Dit omdat de moeders anders te verdrietig worden. Wij vinden dit heel moeilijk omdat we zien dat de moeder toch graag hun kindje willen zien. Zo goed als we kunnen, proberen we de moeders deze kans te geven.

Vandaag zijn we door een van de mannelijke verloskundigen uit het ziekenhuis mee genomen voor een trip door de omgeving hier. Hij liet ons plekken zien waar hij als klein jongetje speelde. Ook heeft ie ons voorgesteld aan zijn ouders. Elise haar toekomstige schoonouders omdat hij al 8 weken roept dat Elise zijn tweede vrouw gaat worden.

We gaan onze laatste dagen tegemoet. We hopen op een week vol mooie bevallingen.

1. Frank en Tonny kammers:
    5 mei 2019
    Kanjers zijn jullie. Proficiat met het behalen van de aantal bevallingen die jullie nodig hadden om af te studeren. Maar ook wat een ervaring die jullie hebben opgedaan . Dit is voor jullie verdere leven een grote stimulans. Gr. van Frank en Tonny en een dikke x voor jullie alle teee,
  2. Ton Jonkers:
    6 mei 2019
    Geweldig nieuws te horen van jullie. Petje af, hoor!!
    Nog 12 dagen dan komen de vakantiegangers naar jullie toe.
    Tussentijds nog veel succes en daarna een wel verdiende
    vakantie.
    Hartelijk groeten Opa Ton en Ans
  3. Ruud, Ellen en Noortje Sannen:
    6 mei 2019
    Proficiat dames met het behalen van 40+ bevallingen. Deze week nog werken en dan een weekje samen genieten. Het zit er dan op. Wat is de tijd hard gegaan. Jill, nog een fijne tijd in Afrika en tot snel in Nederland. Elise, jij straks nog een fijne vakantie samen met je familie gewenst. Dikke kus en groeten Ellen, Ruud en Noortje